1. Küresel Amaçlar Çocuk Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı Türkiye tarafından Türkçe içerik sunan www.kureselamaclar.org çocuklara “Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları”nı anlatan bir kitapçık hazırladı. Kitapçıkta, çocuklar için hazırlanmış görsellerle dünyanın değişmesi için yapılması gereken maddeler anlatılıyor. Kitapçık, Birleşmiş Milletler’in 10 yıl içinde 3 önemli hedef gerçekleştirmek için oluşturduğu 17 küresel amacı anlatıyor. Sürdürülebilir Kalkınma için Küresel Amaçlar’ın önemli hedefleri arasında aşırı yoksulluğu sona erdirmek, eşitsizlik…
Değerli arkadaşımız, Akut Myeloid Lösemi teşhisi nedeniyle çok acil ilik nakli bekleyen 21 aylık Mert için kan gönüllülerine ihtiyaç bulunmaktadır. Bağışçı olmak isteyen kişiler; 1) 18-50 yaş aralığında olmalıdır. 2) Sağlıklı bir kişi olmalıdır. (Hepatit B, Hepatit C ve Sifiliz hastalığı geçirmemiş olan, kronik hastalığı bulunmayan, kanser, HIV ( AIDS ) tanısı almamış olan kişiler) Kan ve kök hücre bağışçısı…
Ergenlik ve Kariyer Planları Meslek seçim süreci sonunda gencin bir meslekte karar kılması, onun yaşamının dönüm noktalarından biridir. Bireyin mesleği onun yaşam biçimini, değerlerini, toplumsal konumunu belirlemede önemli rol oynar. Meslek yalnızca bireyin yaşamını kazanması için bir araç olmayıp aynı zamanda toplumsal bir rol edinme yoludur. Seçtiği meslek ve yürüttüğü etkinliklerle birey, psikolojik gereksinimlerini karşılayabilme ve sahip olduğu kapasiteyi verimli…
Ergenlikte Kimlik Gelişimi Gencin kimlik oluşturmasında başkalarının gözünde nasıl göründüğü önemli bir yer tutar. Kimlik, özerklik, yakınlık, cinsellik ve başarı, bebeklikten ileri yetişkinliğe kadar hayat boyu karşılaşılan gelişimsel konulardır. Bütün insanlar büyüdükçe ve değiştikçe, zaman zaman bu temel alanlarda birtakım sorunlarla karşılaşırlar. Bu alanların her birindeki gelişim ergenlik yıllarındaki özel dönemeçlerdir. Kimlik (birey olarak kim olduğunu keşfetmek ve anlamak): Ergenin…
Ergenlikte Ayrışma ve Bireyselleşme Bireyselleşmek, anne babayı artık eskisi gibi sevmemek, onların desteğine ihtiyaç duymamak, aileden kopmak ya da ailenin değerlerine önem vermemek değildir. Bireyselleşme ergenin özerkleşip kendine ait bir kimlik duygusu oluşturabilmesi, yani “Ben kimim?” sorusuna yanıt verebilmesi için gereklidir. Ergenler “Ben kimim?” sorusunun yanıtını ararlar. Buradaki temel konu, tutarlı bir benlik gelişiminin anlatımı olan bireyselleşme olgusudur. Bu dönemi…
Ergenliğe Özgü Bazı Özellikler Ben-merkezci düşünme (benlik bilinci): Ergen sürekli olarak çevresindeki kişiler tarafından izlendiği düşüncesindedir. Örneğin otobüste kalemliğini yere düşürse herkesin ona baktığını düşünür. Ergen kendisini çevrenin merkezinde görür, her şeye hakkı olduğunu düşünür, herkesten üstün olduğuna inanır. Buna bağlı olarak başkalarını değersiz görmesi de çok kolaydır. En çok değersizleştirilen ve dolayısıyla en çok eleştirilenler ise anne baba, öğretmenler…
Ergenlikte Üç Temel Değişim Erinliğin başlaması (biyolojik geçişler): Ergenlikte biyolojik değişimlerinin temel unsurları genç insanın fiziksel görünüşünde (kızlarda meme gelişimi, erkeklerde yüzdeki kılların gelişimi, her iki cinsiyette boydaki önemli artış vb.) ve üreme yeteneğinin kazanılmasındaki değişikliklerdir. Bu dönemde beden ve yüzde değişimler olur. Bunun ardından ergenin kendisi hakkındaki duyguları değişir. Daha ileri düşünme yeteneklerinin ortaya çıkışı (bilişsel geçişler): Düşünme yeteneğindeki…
Oyuncak Seçerken Nelere Dikkat Etmeliyiz? Çocuğa yaşına ve gelişim düzeyine uygun oyuncaklar seçmek önemlidir. Oyuncaklar; yapılandırılmış (üzerinde herhangi bir değişiklik yapılamayan, olduğu gibi oynanan oyuncaklar; araba, bebek gibi) yapılandırılmamış (temel bir malzeme niteliğinde olup sürekli yeni şeyler üretilmesine imkân sağlayan oyuncaklar; oyun hamurları, legolar gibi) olmak üzere ikiye ayrılabilir. Çocuğu oyuncağa boğmak ne kadar yanlışsa “Nasıl olsa kırıyor!” diye oyuncak…
Oyun ve Anne Baba Yetişkin, çocuğun oyununa seyirci kalmamalı ya da onu bir şeyler yapmaya zorlamamalıdır. Oyundaki katılımcılardan biri olmalıdır. Anne babalar çocuklarıyla olduklarında genellikle çok konuşurlar. Bu durum oyun oynayan çocuğa engellenme hissi verir. Çocukla oyun oynamaya başlamak için önce onun ne yaptığı ve nasıl yaptığı izlenmeli, onun yoluna katılmak öncelikle tercih edilmelidir. Oyun geçiştirilmemelidir. Oyun oynarken kısa da…
Çocuk ve Oyun Güneş parlar, su akar, ağaç dalları rüzgârda sallanır, çocuk oyun oynar. Oyun oynamak çocuğun doğasında vardır. Çocuk oyun oynayarak içinde yaşadığı dünyayı tanıyıp hayatının bir kısmını kontrol etmeyi öğrenir. Hatta çocuk oynayarak, nasıl öğrenileceğini öğrenir. Oyun genel olarak çocuğa şunları sağlar: Öğrenme becerilerini geliştirir. Yaratıcılık ve hayal gücünü geliştirerek çocuğun kapasitesini arttırır. Diğer insanlarla ilişkilerini sevgi ve…